Respektlös jul?

De senaste jularna har min svärmor överöst oss med saker - och jag hatar det. Ja varje gång hon hälsar på har hon med sig massvis med saker, och det är sällan det är något vi behöver. Redan innan jag började gå mot ett mer miljövänligt liv ansåg jag det extremt onödigt, det är nästan aldrig min smak och vi har absolut ingen som helst plats för någonting längre. Att vi dessutom planerar att köpa lägenhet så fort vi sparat ihop tillräckligt med pengar, och att det då blir en mycket mindre lägenhet än vi har nu, spelar också stor roll. Vi vill inte ha drösvis med prylar, det finns ingenting vi behöver men givetvis lite saker vi vill ha. Men julen handlar faktiskt inte om att dränka sina närmaste i paket, och när jag säger det möts jag av chock istället för respekt. Visst, genom åren har hon blivit lite bättre men jag är ganska sur över att hon alltid tror sig veta bäst. När hon fick veta att jag och Fisen inte ska köpa julklappar till varandra fick jag ett väldigt förfärat "vaaaaa!" till svar. Jag förklarade att vi inte behöver något och att jag försöker leva ett mer medvetet liv, men det är tydligen inte okay utan snarare otacksamt. Men när människor ger bara för att ge tycker jag inte att det har med generositet eller kärlek att göra längre, det handlar bara om egoism.

Jag har i vilket fall som helst bett alla som normalt sett köper klappar till mig att strunta i det i år, och jag tror att jag fått dem att respektera det. Jag har även sagt att jag inte tänker köpa något till någon, och den som tycker att det är mest vettigt är till min stora förvåning min pappa. Han, om någon, är en riktig lyxgubbe. Hans lösning är att ge mig lite pengar, vilka kommer gå direkt till lägenhetssparandet och det uppskattar jag givetvis. Själv ger jag mig själv, vilket låter lite konstigt men jag har inte firat med honom de senaste två jularna och hälsar inte på så ofta så det verkar räcka. Se där! Kan julen kanske handla om att umgås med sina nära och kära eller hittar jag bara på nu? Nej just det.

Jag och Fisen har istället bestämt oss för att handla en Sodastream tillsammans, vilket jag berättade för svärmor men jag vet inte om hon fattade vad det var. Jag berättade att det var för att undvika att handla läsk från läskiga företag, men det verkade inte gå fram. Nu vet jag inte om Sodastream har världens dummaste koncern i ryggen, men det verkar ju inte vara Coca Cola i alla fall så jag kommer lätta mitt samvete en hel del. Jag vill även ha en vattenkokare för att spara in el nu i tedrickartider och då vi börjat äta mer couscous.

Men visst känner jag fortfarande pressen, det kommer vara hemskt att komma tomhänt och det är synd att det ska behöva vara så. Men jag tänkte att jag kunde baka något, för jag tror inte att en enda människa i min närhet skulle uppskatta att jag skänkte pengar i deras namn eller gav dem ett pack med lågenergilampor.

Så vad säger du? Är jag respektlös, eller respektfull?

5 comments:

  1. Anonymous said...

    Du har rätt att tacka nej till det som din svärmor (eller någon annan) vill ge dig. Du har förklarat varför och det får hon respektera. Blir hon sur så låt henne sura i fred :)  

  2. Anonymous said...

    Tja!
    Svärmödrar är speciella. Speciellt om de är mödrar till söner. Då är de vana att få bestämma mycket.
    Tyvärr så står ju inte "pojkvännerna" upp för sig själva på det sättet man skulle vilja och så länge de inte gör det kommer hon att få sin vilja igenom. Mesar!

    Jag tycler det låter som att det är bra att ni köper en soda-stream. Det blir mycket billigare samt skonsammare mot miljö och tänder då man oftast skiter i att köpa cola och istället väljer kolsyrat vatten uppkryddat med citron/ och is istället.

    Kram  

  3. Anonymous said...

    Jag måste faktiskt säga att min svärmor är mycket bra i övrigt, och att Fisen för det mesta står upp mot henne. Han har blivit bättre med åren i alla fall, även om han känner sig lite elak om han säger nej. Men det är bra att de har en fin relation tycker jag.

    Jag har sagt att hon gärna får köpa en vattenkokare om hon prompt måste ge mig något, så vi får se.  

  4. Hosanna said...

    "Men när människor ger bara för att ge tycker jag inte att det har med generositet eller kärlek att göra längre, det handlar bara om egoism".

    Tack och amen! Håller till fullo med.
    Har en mor och en far som gärna dränker oss med bra-att-ha-grejer och annat fiffigt. Äh, ge mig en bit ost och en burk hemmalagad lingonsylt så jublar jag :)  

  5. Anonymous said...

    Det är så synd att det ska behöva vara så! Tänk om folk bara kunde släppa julklappsångesten, vilken trevlig helg det skulle kunna bli då!