Oljerengöring för finare hy

För ganska länge sedan, när jag bläddrade igenom LHC, såg jag en tråd om oljerengöring. Jag läste igenom den, och hemsidan den länkade till, men provade faktiskt inte själva metoden förrän några veckor sedan. Nu har jag gjort det 3-4 gånger och kommer absolut fortsätta med det. Jag har nämligen börjat få torrhetsrynkor - japp tjugofemåringen som skyr solen som pesten och aldrig någonsin festar - och ovanligt mycket akne för att vara mig, och det är ju inte så kul som man kan tro. Jag börjar misstänka att min hy inte trivs med vismutoxidkloriden i min foundation från Avanya.
Så igår kväll tog jag min ringblomsolja, masserade in ordentligt, tvättlappade och smörjde sedan in med jojoba. Till min stora förvåning var faktiskt huden lite bättre imorse, så jag hoppas att det är ska vara en bra lösning.

Hur gör man då, och varför ska man göra det?
Jo precis som med håret tvättas hudens naturliga oljor och skydd bort av traditionella rengöringskrämer, -mjölker, -geler och allt vad det nu är. Sedan smetar man på massor med läskiga lotions som ändå oftast innehåller oljor av olika slag. Fett löser fett, så varför inte bara skippa märkesprodukterna och köra på med något naturligt? Genom att massera in en kallpressad olja ordentligt i ditt otvättade, även sminkade, ansikte löser du upp och får ut smutsen. Sedan tar du en ångande varm tvättlapp och stryker bort oljan för att slutligen, om du känner att du behöver, smörja in några droppar olja med fuktiga händer i ett fuktigt ansikte.

Vilka oljor ska man använda?
The Oil Cleansing Method står det att man ska använda sig av olika blandningar av ricin-, jungfruoliv- och solrosolja beroende på sin hudtyp. Men jag har provat med ren jojobaolja, ren mandelolja och ren ringblomsolja och jag har inte upplevat de som problematiska på något vis. Den sistnämnda, som är härligt krämig och har en orange ton, fungerade jättebra för mig och är väldigt bra för torr, känslig hud och är även antiseptisk. Som hittad alltså. Men ricinolja ska vara mycket bra som just rengörande olja, så jag får väl helt enkelt försöka leta upp lite och blanda med min ringblomsolja.

Hur ofta ska man rengöra med olja?
En del gör max en gång i veckan, medan andra gör det varje dag. På TOCM skriver hon att man måste låta huden vänja sig, så regelbundet, men inte för ofta verkar vara melodin. Man måste också vara beredd på att när man börjar med nya, renare metoder för hyn - som med smoothies, eller oljerengöring - så kan huden bli sämre ett tag. Den rensar ut slagg och kan bli fetare och finnigare - vilket ju min har blivit. Men det ska bara vara att hålla ut - vacker hy tar tid.

Punktlista
1. Häll den olja du valt som rengöring i handen, gnugga samman handflatorna och massera sedan ordentligt in i ditt ansikte. Du behöver inte tvätta ansiktet innan du börjar med oljan. Ta god tid på dig, stressa inte, utan sitt gärna ned och njut av massagen. Jag har gjort detta några gånger när jag haft ont i huvudet och det är väldigt skönt.
2. Blöt en tvättlapp, köp nya eller klipp upp en frottéhandduk, i ångande hett vatten, vrid ur och lägg över ditt ansikte. Låt den gärna ligga tills den svalnat, men jag klarar personligen inte av det för jag kan inte andas. Torka sedan försiktigt med lappen. Du behöver inte gnugga - lös hud, smuts, olja och annat följer med ändå.
3. Upprepa steg två 2-3 gånger.
4. Om du behöver det, kan du klappa in några droppar olja i ansiktet, med rena händer, och sedan massera in dem som fuktgivare medan ansiktet fortfarande är lite blött.

Har du några andra bra förslag på rengöringsoljor får du gärna slänga in en kommentar!

4 comments:

  1. Anonymous said...

    är det inte jobbigt att gööra den proccesduern varje kväll?  

  2. Anonymous said...

    Men så du stavar! :)
    Jag gör den mest när jag sminkat mig, och nej det är inte jobbigare än att tvätta som vanligt.  

  3. Anonymous said...

    Tips! Ricinolja finns att köpa på apoteket.  

  4. Anonymous said...

    Jo, men det är billigare på nätet. :)