Som jag nämnt tidigare har jag varit på jakt efter ett balsam som varken är skadligt för mig eller för miljön. Varför vill jag använda balsam då? Jo jag har läst en hel del om en metod som kallas CO eller balsammetoden, vilken ska vara mycket fördelaktig för oss krullisar - återigen, kolla in tjejerna på lockig.ses forum. Vilka hår! Jag trivs bra med min äggtvätt, men då jag ibland vill ha oljeinpackningar stöter jag på problem. Det går ju inte att få ur oljan utan schampoo, balsam eller bikarbonatvatten (uttorkande!) så vad ska man göra? På bilden kan ni ju se hur mitt burr blev dagen efter inoljning, och jag vill ju inte gå runt och vara kladdig hela dagarna. Dag tre och fyra blev det mer pudelrockvarning fast med noll volym och jag trivdes inte så jättebra direkt. Fler orsaker är att mitt hår små, små tovor här och var av äggtvätten, och äppelcidervinägervatten hjälper inte tillräckligt för att råda bukt på problemet, och att det är ganska tidskrävande. Därför tänkte jag att man kan alterera mellan äggtvätt och balsamtvätt, och på så vis även kunna lyxa till det med olika oljor.

Mitt jakt har varit ganska fruktlös, men så äntligen fick jag tag på Änglamarks innehållsförteckning, och jag tror faktiskt att det kan bli bra:
Aqua, Cetearyl Alcohol, Propylene glycol, Lamium Album, Ceteareth-20, Dioleoylethyl Hydroxethylmonium Methosulfate, Hydrozyled Wheat protein, Aloe barbadensis, Panthenol, Parfum, Phenoxyethanol, Methylparaben, Ethylparaben, Propylparaben, Butylparaben, Isobutylparaben, CI 61570, CI 47005

- Cetylstearylalkoholen (cetearyl alcohol) kan vara allergiframkallande, men jag är inte känslig och det ska ju sköljas av. Jag skulle däremot inte använda den på huden i produkter som ska sjunka in, då den lägger sig som en hinna och som sagt kan vara allergen.
-
Propylenglykol kan också vara allergen, men ja, se ovan.
- Dioleoylethyl Hydroxyethylmonium Methosulfate är en chansning. Om någon har mer info om ämnet får ni gärna höra av er.
- Fenoxietanol (phenoxyethanol) kan ge kontaktallergi och -eksem, men ja. You know the drill.
- Parabener vill jag ju helst vara utan, men det verkar stört omöjligt. De listas ju, förutom färgämnena, sist vilket betyder att det är väldigt lite i produkten och det ska ju som sagt sköljas av.

Jag tänker ha en ny filosofi angående alla ämnen som kanske är allergena, eller som bara är milt irriterande: Ska de sköljas av omedelbart får Fisen använda det. Men inte om det ska smörjas in! Jag tror att det kommer göra saker och ting otroligt mycket enklare. Men vi kommer givetvis se till att de mer skadliga ämnena inte kommer i närheten av honom, så in your face SLS! Alltså gäller detta mest schampoo för hans del, för att hitta bra alternativ till tvål, lotion och liknande är inte så jättesvårt.

Hur gör man?
Balsammetoden går ut på att man hädanefter bara ska tvätta håret med balsam. De flesta använder ett billigt balsam till skalpen (massera i försiktigt, men noga, och skölj ordentligt) och ett dyrare med mer näring till längderna (applicera, låt verka, red eventuellt ut med glestandad kam, skölj ur). Vissa sköljer bara delvis ur balsam #2, man får helt enkelt prova sig fram.
Frågan är bara om jag ska schamponera håret en sista gång, som det rekommenderas på lockig.se, för att få bort allt gammalt skit som eventuella silikoner, innan jag börjat med balsammetoden. Om man vill göra det ska man använda sig av ett schampoo med sulfater, men utan silikoner och mineraloljor. Det kanske är bäst, för jag minns ärligt talat inte om jag hade i balsam senaste gången jag schamponerade (det är troligt, dock) eller vad som fanns i. Borde kanske hoppa in i duschen så att håret hinner torka och jag kan ta en "förebild".
Nu ska jag bara hitta ett schampoo till Fisen med... Sigh. Jag får ta det i nästa post.

Önska mig lycka till!

3 comments:

  1. Anonymous said...

    Lycka till!  

  2. Anonymous said...

    Haha, tack :)  

  3. Anonymous said...

    Hejsan,

    Intressant blogg!

    Jag är helt inne på balsammetoden numera! Mitt tjocka ostyriga hår var förut ofta fnösktorrt. Nu när jag tvättar det endast i balsam ser det glansigt ut och känns frisk. Det är helt otroligt.

    Det bästa balsamet jag någonsin provat: Lavera Basis Sensitive Conditioner. Det är ett helt naturligt balsam som tvättar rent och vårdar. Lavera är ett otroligt bra naturkosmetiskt märke!