Babylen hud på tre dagar

Japp, you heard me. Tre dagar.
Det var alltså några månader sedan som jag köpte en ansiktskräm på Apoteket, ett ställe jag dumt nog litade blint på. Missförstå mig nu inte, jag tycker fortfarande om Apoteket - var ska jag annars få min treo? - men som konsument måste jag ta lite eget ansvar. Ibland får man helt enkelt ta och läsa innehållsförteckningen och sluta vara så läskigt lat. Hur som helst fick jag snabbt torra fläckar på båda kinder, allra värst var det på vänster. Min panna flagade, jag började få kosmetikafinnar (främst runt munnen, men även i form av små knottror över kinderna och kring näsan) och efter varje dusch stramade ansiktet och hyn var rödflammig.

Orsaken till att jag köpte burken var för att jag precis fått ett jobb efter att ha pluggat på distans under några år och därför inte brytt mig om att smörja in mig speciellt ofta. Men nu ville jag sminka mig lite för att se pigg ut och då brukar man ju alltid se till att använda en bra lotion innan. Men min hy visade ju väldigt tydligt att den var ganska missnöjd med min nya, feta kräm.

Så jag fick ett ryck. Trött på mina nariga kinder smörjde jag in med lite olivolja efter att jag tvättat av mig inför natten. Nästa morgon var jag len och fin, men blev återigen irriterad efter min morgondusch. "Skam den som ger sig", tänkte jag och fortsatte med min kur i några dagar. Visst blev det skillnad, men det torra försvann inte helt, speciellt inte på vänster kind. Så jag bestämde mig för att prova rapsolja istället. And oh my lord vilket bra drag det var! På tre dagar var jag babylen. Inte en torr hudyta i sikte. Det tar kanske 30 minuter för det att sjunka in, men sedan så har huden tagit upp det - på riktigt. Det ligger inte som en hinna över huden, den kan andas, och nej det luktar inte! På kvällen är jag fortfarande len som en persika och kombinerat med en peeling i veckan är min näsa helt fri från knottror och kinderna och hakan är på god väg de med. In your face, kosmetikafinnar! Det är alltså helt sjukt vad len min näsa är, som polerat trä. I kid you not.

Vad peelar jag med då? Lite bikarbonat med varmt vatten. Lite!

Nästa inlägg kommer att handla om min första hårtvätt med ägg. Ja i vuxen ålder då.

1 comments:

  1. Anonymous said...

    Testa Markattans kokosolja?